مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

اوباما بعد از کاخ سفید به کجا می رود؟

مقامات رسمی که بنیاد ریاست جمهوری آقای اوباما را می گردانند، طی یک سال گذشته حدود 10 سفر به مراکز بزرگ فن آوری کالیفرنیا داشته اند تا به او کمک کنند قدم های بعدیش را برای روز 21 ژانویه 2017 (که کاخ سفید را ترک می کند) ترسیم کند.  استیو کیس؛ مدیر ارشد اجرایی شرکت بزرگ رسانه ای AOL در نیویورک می گوید:

"اگر این یکی از حیطه های تمرکز او بعد از ریاست جمهوریش باشد، من تعجب نمی کنم."


به نظر می رسد مسیر عبور کاخ سفید اوباما به سوی غول های فن آوری که تعداد زیادی از آنها به وی کمک های سیاسی عمده ای ارزانی داشته اند، در حال حاضر حسابی ساییده شده است! برای این مدعا شواهدی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می شود:


دیوید پلوف؛ معمار مبارزات انتخاباتی اوباما در سال 2008 ، اکنون در شرکت حمل و نقل آنلاین Uber است.

جی کارنِی؛ که یک بار دبیر مطبوعاتی او بود، اکنون در شرکت آمازون است.

دن پفِیفر؛ استاد ارتباطات سابق، اکنون در شرکت  GoFundMe  (وبسایتی برای تامین مالی توسط خود کارآفرین) است.

لیسا جکسون؛ که یک بار آژانس حمایت از محیط زیست اوباما را هدایت می کرد، اکنون یک مدیر اجرایی ارشد در شرکت اَپل است.

سال گذشته، کریس لهِین؛ کسی که با بیل کلینتون کار می کرد، در سانفرانسیسکو و در شرکت آنلاین Airbnb  (شرکتی های تِک و جهانی برای اجاره کوتاه مدت خانه و آپارتمان) مشغول کار شده است.


به گفته کارشناسان؛ دره سیلیکون سانفرانسیسکو ظاهرا به محلی برای حمایت از کهنه سربازان سیاسی آمریکا تبدیل شده است. همچنین موضوع هدایت مصنوعی شاتل Uber توسط اوباما در فضای شبیه سازی شده که در پایان متن آمده است، گمانه ها برای ورود او به شرکت های دارای فن آوری بالا را تقویت می کند.


تا کنون کاخ سفید هیچ یک از این گمانه ها را تایید نکرده است اما فیل لارسون؛ که یکی از مشاوران اوباما در دفتر علوم و فنون بود؛ او را "یک رئیس جمهور عاشق کامپیوتر و تکنولوژی Geek" می داند. او که در شرکت SpaceX ایلان ماسک (بزرگترین شرکت سازنده اتومبیل های برقی جهان) فعالیت می کند همچنین می گوید:

“اوباما عاشق این است که بنشیند و دانشمندان برای او در باره چیزهای جادویی در آینده بگویند!”


البته لازم به ذکر است که گاهی میان شرکت های فن آوری و دولت اختلافاتی ایجاد شده است. به عنوان نمونه می توان به ماجرای عدم همکاری شرکت اَپل با اف بی آی برای بازکردن قفل آیفون مورد استفاده یک تروریست، و یا تلاش اف بی آی برای ایجاد یک سامانه اطلاعاتی برای ضبط و تشخیص چهره 117 میلیون آمریکایی اشاره کرد.


با این وجود به نظر می رسد آقای اوباما به عنوان اولین رئیس جمهوری که پست مدیر ارشد فن آوری ایالات متحده آمریکا را بنا نهاد، و همزمان آغازگر حرکاتی از قبیل تامین مالی برای استارت آپ ها، ویزای آسان برای کارآفرینان جهانی، و حمایت از پروژه های ماشین بدون راننده، بوده است، راه همواری به سوی دره سیلیکون؛ قطب فن آوری جهان در پیش داشته باشد. 


سام التمن؛ رئیس شرکت Y Combinator (تامین مالی برای مراحل آغازین استارت آپ ها) بر این است که آقای رئیس جمهور سابق؛ کاندیدایی برای یک شغل خوب خواهد بود و به شوخی می گوید: "ما با کمال میل او را استخدام خواهیم کرد! ما به او یک شانس خواهیم داد!"


و در پایان اشاره دو جمله خالی از لطف نیست:

You reap what you sow!

شما آنچه کاشته اید را درو می کنید.


Sow a thought, and you reap an act; Sow an act, and you reap a habit; Sow a habit, and you reap a character; Sow a character, and you reap a destiny.” Samuel Smiles

فکری را بکار تا عملی را برداشت کنی؛ عملی را بکار تا عادتی را برداشت کنی؛ عادتی را بکار تا شخصیتی را برداشت کنی؛ شخصیتی را بکار تا سرنوشتی را برداشت کنی! ساموئل سمایلز؛ نویسنده اسکاتلندی و اصلاح گر دولت


امیرعباس زینت بخش

پژوهشگر و نویسنده در حوزه های مدیریتی، کار آفرینی، اقتصادی و مالی


منبع اطلاعات: نیویورک تایمز، سان و یو اس ای تودی


این عکس مربوط به دو ماه پیش است که آقای اوباما در دانشگاه پیتسبورگ با شاتل شرکت حمل و نقل آنلاین و بین المللیUber، پرواز شبیه سازی شده انجام داد و تلاش کرد آنرا به سوی ایستگاه فضایی بین المللی هدایت کند!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.