مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

آغاز به کار "بانک غذا"


در راستای نامگذاری امسال به نام "سال بخشش و عطا کردن" در امارات، شیخ محمد؛ حاکم دوبی "بانک غذا Food Bank" را افتتاح کرد. هدف از فعالیت این بانک، کاهش اتلاف غذا و غذا دادن به انسان های فقیر و محتاج امارات و خارج این کشور، ایجاد روحیه سخاوتمندی و خیر خواهی در میان مردم و همچنین دست یافتن به کمترین میزان اتلاف غذا در منطقه است. 

  

"طبق تحقیات به عمل آمده، در امارات هر سال 13 میلیارد درهم (حدود 13 هزار میلیارد تومان و یا 4.3 میلیارد دلار) غذا هدر می رود." 


بانک غذا با همکاری مقامات دولتی و موسسات خیریه با داوطلبان، هتل ها، رستوران ها، مزارع و سوپرمارکت ها برای جمع کردن، بسته بندی، انبار و توزیع غذا میان فقرا همکاری می کند. دلیل انتخاب غذا هم این است که جزو نیازهای اولیه و پایه ای انسان محسوب می شود.


شهرداری دوبی هم در راستای دستورالعمل های ایمنی غذایی بین المللی، حمایت های عملیاتی از این طرح را به عمل می آورد. لازم به ذکر است که داوطلبان مشارکت در این طرح؛ دوره های سلامتی و ایمنی آموزش دریافت می کنند.


همچنین غذاهای غیر قابل خوردن برای مقاصد کود، شیمیایی و تحقیقات دارویی بازیافت می شود. 
منبع اطلاعات The National UAE


ایران می تواند یکی از بزرگترین بانک های غذای جهان را عملیاتی کند!


براساس گزارش های سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی (فائو)، طی یک سال گذشته؛ 1.3میلیارد تن از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولیدی در جهان؛ معادل تولید 28درصد از کل زمین‌های کشاورزی از بین می رود! بر این اساس 30درصد غلات، 20درصد لبنیات، 35درصد ماهی و غذاهای دریایی، 45درصد میوه و سبزی، 20درصد دانه‌های روغنی و 20درصد گوشت تولیدی جهان به هدر می‌رود. از 1.3میلیارد تن غذایی که به هدر می‌رود حدود 450میلیون تن غلات، 300میلیون تن میوه، 50میلیون تن گوشت، و 20میلیون تن ماهی است. این در حالی است که 800 میلیون نفر در جهان دچار سوء تغذیه هستند!


این گزارش تکان دهنده؛ حاکی از دور ریختن سالانه 35 میلیون تن غذا (عمدتا میوه و سبزیجات) یعنی معادل 2.7 درصد کل جهان در ایران است! که ارزش دلاری آن به 15 میلیارد دلار (60 هزار میلیارد تومان؛ چیزی نزدیک به کل درآمد دولت از مالیات) می رسد!!!


به نظر می رسد، زمان آن رسیده که نهادهای دولتی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی، شهرداری ها، وزارت بهداشت و بخش خصوصی و موسسات خیریه به یک تفاهم و توافق جامع رسیده و با الگو برداری از مدل امارات به تاسیس چنین بانکی پرداخته و جلوی اتلاف غذای 15 میلیون نفر و 15 میلیارد دلار منابع مالی را در مزارع، میادین میوه و تره بار، رستوران ها، هتل ها، تالارها، سفره خانه ها و سوپرمارکت ها بگیرند!



!Love and food are meant for sharing not for wasting
عشق و غذا برای تقسیم کردن هستند نه برای تلف کردن!

 

امیرعباس زینت بخش

پژوهشگر و نویسنده در حوزه های کارآفرینی، مدیریتی، اقتصادی و مالی 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.