مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

حکایت یک غول کوچک


سنگاپور با جمعیت 5.7 میلیون نفر (یک چهاردهم جمعیت ایران) و 719 کیلومتر مربع مساحت (یک دوهزار و سیصدم مساحت ایران)؛ دارای اقتصادی به بزرگی 300 میلیارد دلار (هفتاد و پنج درصد gdp ایران) و درآمد سرانه 53000 دلار (ده و نیم برابر درآمد سرانه ایران) می باشد. 

 

واحد اطلاعات اقتصادی گزارش Knight Frank Wealth سنگاپور را دارای بهترین محیط کاروکسب جهان معرفی کرده است و موسسه ی رتبه بندی Fitch؛ رتبه این اقتصاد را AAA اعلام کرده است.


سنگاپور؛ همجوار با نیمی از جمعیت جهان
این کشور به دلیل همجواری با منطقه جنوب شرق آسیا، چین و هند؛ با نیمی از جمعیت جهان دارای ارتباط همسایگی بوده و دارای 40 معاهده آسمان باز با خطوط هواپیمایی جهان است. 


سنگاپور با 75 اقتصاد دنیا دارای قرارداد عدم مالیات مضاعف Double Taxation (که درآمد افراد و شرکت ها فقط یکبار مشمول مالیات می شود) و با 31 حوزه حقوقی دارای پیمان تجارت آزاد است. در سال 2016 این اقتصاد قدرتمند توانسته است بیش از 600 میلیون تن محموله دریایی را جابجا کند.


سنگاپور؛ مرکز مدیریت ثروت آسیا
سنگاپور با هدف تبدیل شدن به دومین مرکز مدیریت دارایی جهان در سال 2018، در حال حاضر با 3000 متخصص مالی سی اف ای، 4000 صندوق و 200 شرکت مدیریت صندوق ؛ بیش از 2700 میلیارد دلار دارایی را مدیریت می کند!


سنگاپور؛ سومین مرکز تجمع ثروتمندان جهان
حضور 2360 فرد ثروتمند Ultra High Net Worth Individuals (UHNWIs) در این کشور، سنگاپور را به سومین مرکز جهانی تجمع افراد ثروتمند (هر فرد UHNWI باید دارای حداقل 30 میلیون دلار ~ 120میلیارد تومان باشد که در این کلاس قرار بگیرد) تبدیل کرده است. سنگاپور قصد دارد به بالاترین میزان رشد در تعداد میلیاردرها در دهه ی آینده دست یابد.


بورس سنگاپور؛ بین المللی ترین بورس جهان
بورس سنگاپور با داشتن دفاتری فعال در لندن، بمبئی، پکن، شانگهای، هنگ کنگ و توکیو میزبان 763 شرکت با ارزش بازار 672 میلیارد و 2000 اوراق قرضه لیست شده از 34 کشور و با 19 واحد ارزی می باشد. جالب است که 40 درصد این شرکت های پذیرفته شده، از سایر بازارهای جهانی می باشند. این در حالی است که درصد شرکت های خارجی پذیرفته شده در بورس لندن، آمریکا، هنگ کنگ و توکیو به ترتیب 21، 21، 5 و 2دهم درصد می باشد!
این بازار با فراهم ساختن زیرساخت مستحکم اوراق مشتقه، به سرمایه گذاران امکان دسترسی به 80 درصد بازار سهام آسیا را فراهم می آورد. به عنوان مثال، بورس سنگاپور؛ تنها بورس خارج از چین است که با ابزار آتی آن می توان روی سهام 50 تا از بزرگترین شرکت های چین و همچنین بزرگترین شرکت های هند معامله انجام داد.
منبع اطلاعات: بورس سنگاپور


اگر سنگاپور را به لحاظ توسعه و پیشرفت اقتصادی یک محک Benchmark و معیار بدانیم، بدون در نظر گرفتن موضوع مساحت آن که به اندازه ی یک شهرستان و یک 2300 ام ایران است، و تنها با در نظر گرفتن فاکتور جمعیت کشورمان که 14 برابر آن است؛ اگر درست حرکت کرده بودیم، باید اقتصادی به بزرگی 14 برابر این غول کوچک، یعنی 4200 میلیارد دلار می داشتیم و در جایگاه اقتصاد 4 جهان بعد از ژاپن و قبل از آلمان قرار می داشتیم!

The best time to plant a tree was 20 years ago,
The second best time is NOW! Chinese Proverb
بهترین زمان برای کاشت یک درخت 20 سال پیش بود
بهترین و دومین زمان همین الان است

امیرعباس زینت بخش

پژوهشگر و نویسنده در حوزه های کارآفرینی، مدیریت، اقتصاد و مالی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.