مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

ابزارهای سرمایه‌گذاری ساختاریافته متصل به سهام و کالا


منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران


متخصصان مالی اسلامی با اعمال تغییرات و ترکیب قراردادها، سعی در فراهم کردن بستر استفاده از این ابزارها در یک بازار سرمایه اسلامی نمود‌ اند. ابزارهایی که در این نوشتار به آنها اشاره می گردد، شاید به جهت رونق بخشیدن به بازار صکوک با درآمد ثابت نظیر صکوک اجاره، مرابحه و نیز بازار سهام و بازار خرید و فروش کالا خصوصا بورس کالا که عملیات و معاملات آن استاندارد شده می باشد، می‌تواند مورد بررسی نهادهای متولی بازار سرمایه ایران قرار گیرند.  

ادامه مطلب ...

ضرورت تدوین سند راهبردی روابط بین الملل برای نهادهای مالی کشور

مصاحبه با خبرگزاری فارس


خبرگزاری فارس؛ رضا امامی_ لزوم شکل گیری بازار مالی در ایران و باز شدن دروازه های تجارت بر روی دنیا تدوین سند راهبردی برای روابط بین الملل نهادهای مهم مالی کشور را  ضروری می سازد. این در حالی است که بازار مالی ایران هنوز به لحاظ اندازه و ابعاد قابل قیاس با بازارهای بین المللی نیست. در این رابطه در گفتگویی با امیر عباس زینت‌بخش، محقق و پژوهشگر بازارهای مالی اسلامی اهمیت دیپلماسی فعال مالی بین‌المللی در بازار سرمایه ایران و چالش‌های پیش رو بررسی شده است. این گفتگو به یکی ازخلاء های موجود در بازار مالی به خوبی اشاره و راهکاری برای هموار کردن مسیر دستیابی به بازار مالی بین المللی ارایه داده است.   ادامه مطلب ...

تامین مالی با اوراق قرضه یا مضاربه؟


منتشر شده در بورس نیوز


در قرن 14 میلادی، تامین مالی تجارت دریایی دولت شهرهای ایتالیا با خاورمیانه و آسیا توسط ابزار "وامهای دریاییو کامِندا (commenda) صورت میپذیرفتتاریخدانها با ردیابی ریشه این واژه، آنرا در "مضاربهکه توسط مسلمانان بکار برده میشد، پیدا کردندآنها همچنین اهمیت این نوع قراردادها (مضاربه و مشارکترا علاوه بر رشد و توسعه صنعت تجارت دریایی، در پیشرفت اقتصادیسیاسی دولت شهرهای اروپایی ثبت کردهاند. 

ادامه مطلب ...

اوراق منفعت: ابزاری برای توسعه تجارت بنگاه‌های اقتصادی

منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران و عصر مالی


با الهام از مدل سابیک، کلیه شرکت‌های فعال و مطرح در عرصه تجارت الکترونیک و نیز شرکت‌های وابسته بازرگانی/ بازاریابی و فروش که دارای جایگاه رسمی و سهم مشخصی از بازار شرکت‌های بزرگ بوده، می‌توانند از این مدل بهره‌مند شده و برای توسعه کار و کسب خود و یا شرکت مادر به انتشار این اوراق بپردازند. مسلما نقش این اوراق برای شرکت هایی که دارایی های ملموس آزاد(unencumbered assets) ندارند و در عین حال نیاز به تامین مالی برای توسعه اقتصادی- تجاری دارند، حیاتی تر می شود. 

ادامه مطلب ...