مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

رتبه بندی صکوک و رویکرد موسسات مطرح بین المللی


منتشر شده در بورس 24

1. فاکتورهای اصلی رتبه بندی صکوک


یکی از معیارهای مهم تصمیم گیری مدیران و سرمایه گذاران جهانی برای سرمایه گذاری در ابزار صکوک، رتبه اعتباری و قابل اعتماد بودن آن می باشد. بسیاری از بازارهای توسعه نیافته ،علیرغم سود سرمایه گذاری بالا، به جهت مشخص نبودن و یا قابل اعتماد نبودن اوضاع رتبه اعتباری ناشران و یا دارایی های پایه از حضور در بازارهای نقد و پر انرژی مالی جهانی محروم گشته اند. موسسات رتبه بندی به عنوان نهادهای مستقلی که رای آنها مورد اعتماد می باشد، با ارزیابی و اعتبار سنجی و همچنین برآورد احتمال نکول ناشران به رتبه بندی صکوک می پردازند. 

ادامه مطلب ...

کاربرد اوراق خزانه اجاره و سلم در کاهش کسری بودجه دولت


منتشر شده در بورس نیوز


دولت‌ها برای نیازهای کوتاه‌مدت سرمایه‌ای خود به انتشار اوراق خزانه (T-Bill) می‌پردازند که دارای سررسید کوتاه‌مدت سه‌هفته‌ای، یک ماهه، سه ماهه ، شش ماهه و یا یکساله می‌باشند. اگر چه این اوراق بدون کوپن بوده اما به لحاظ اینکه در یک فرایند مزایده رقابتی سرمایه‌گذاران آنها را به کمتر از قیمت اسمی می‌خرند و در سررسید دولت قیمت اسمی اوراق را پرداخت می‌کند، ماهیت ربوی پیدا کرده و در بازارهای مالی اسلامی کاربردی ندارند.  

ادامه مطلب ...

راهبرد مالزی برای تحقق اهداف اقتصادی 2020 ‬و چالش‌های پیش رو‬‬‬‬‬


منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران


مالزی از وضعیت درآمد سرانه پایین 402 دلاری در دهه 1970 به سوی اقتصاد با درآمد متوسط به بالا در سال 1992 ارتقا یافته و این موقعیت را تا امروز با رشد 25 برابر یعنی سرانه درآمد 10796 دلاری برای خود حفظ کرده است. طبق برنامه ریزی دولت، انتظار می روداین اقتصاد تا سال 2020 با سرانه درآمد  15690 دلار در زمره ملل با درآمد بالا قرار گیرد. 

ادامه مطلب ...

ولع اهرم مالی : استقبال چشمگیر جهانی از اوراق قرضه و وام در مقابل سهام


منتشر شده در هفته نامه تجارت فردا و اقتصاد نیوز 


بر مبنای اطلاعات بانک تسویه حساب بین المللی (BIS) و دویچه بانک (به شرح شکل زیر)، تا پایان سال 2014 ارزش کل دارایی های مالی جهانی به 294 تریلیون دلار رسید که بازار سهام با اختصاص 69 تریلیون دلار 23.4 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که مابقی 225 تریلیون دلار دارایی های مالی جهانی جملگی مبتنی بر اوراق قرضه و بدهی و وام می باشند.  

ادامه مطلب ...

تغییرات نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و رونق و رکود بازارهای نو ظهور


منتشر شده در بورس پرس


ادامه بلا تکلیفی بازارهای نو ظهور


پس از ماه ها انتظار، بانک مرکزی آمریکا و یا فدرال رزرو در نشست دو روزه سیاست گذاری که در روز چهارشنبه هفته قبل یعنی 17 سپتامبر برگزار کرد، تصمیم به حفظ وضع موجود گرفته و این نشست بدون تغییر در نرخ بهره که نزدیک به صفر درصد می باشد خاتمه یافت.  

ادامه مطلب ...