مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

10 کار منحصربفردی که "رئیس های عالی" هر روز انجام می دهند!

منتشر شده در بورس پرس


همه ما این ضرب المثل را شنیده ایم : "آدمها مشاغل را ترک نمی کنند؛ آنها رئیس های بد را ترک می کنند."؛ که این ادعا توسط اطلاعات و داده های فراوانی پشتیبانی می شود. به عنوان نمونه در یک مطالعه، 61% از کسانی که برای رئیس های بد کار می کردند گفتند دنبال شغلی دیگر هستند، در حالی که فقط 27% از کسانی که برای رئیس های خوب کار می کردند، مشاغل جایگزین را در نظر داشتند. و این چیزیست که واقعا باعث تعجب می شود. 65% آدمهایی که رئیس بد داشتند، گفتند که رئیسشان گاهی اوقات واقعیت را در کار، بد نمایش داده است، در حالی که 19% آدمهایی که رئیس خوب داشتند چنین حرفی را گفتند.  

 

دکتر تراویس بِرَدبِری نویسنده مشترک هوش هیجانی 2 و رئیس شرکت تلنت اسمارت در ادامه می نویسد: رئیس های عالی، ما را برای بهتر شدن تغییر می دهند. آنها چیزهای بیشتری از آنچه ما در خودمان می بینیم، می بینند و به ما کمک می کنند آنها را ببینیم. آنها بزرگ فکر می کنند و به ما کارهای بزرگی را که می توانیم انجام دهیم، نشان می دهند.


"یک رئیس خوب کسی است که نگران شغل خودش نیست، بلکه بیشتر نگران شغل کسانی است که برای او کار می کنند." اچ.اس.ام. بِرنز – رئیس سابق شرکت شِل


رئیس خوب بودن ارزشی ملموس دارد و فقط به دوست داشته شدن نیست. چگونه می توانید بفهمید که آیا شما یک رئیس خوب هستید یا خیر؟


وقتی از مخاطبان می پرسم بهترین و بدترین رئیسی که تا بحال برای او کار کرده اید را توصیف کنید، آنها به ناچار مشخصات درونی و ذاتی مانند هوش و نبوغ، برونگرایی، جذابیت و ... را مورد غفلت قرار داده و به جای آن بیشتر روی ویژگی هایی مانند شور و شوق، بصیرت و صداقت، که کاملا می تواند تحت کنترل رئیس باشد، تمرکز می کنند. این به معنای آن است که هر یک از ما می توانیم ویژگی های منحصر به فرد رئیس های عالی را مورد مطالعه قرار داده تا آنها را بیاموزیم و خود را بهبود بخشیم. 


1. یک رئیس عالی اطلاعات را به اشتراک می گذارد.


هیچ وقت تا حالا برای یک رئیسی که اطلاعات را احتکار می کند کار کرده اید؟ بعضی رئیس ها فکر می کنند هر ذره از اطلاعاتی که به اشتراک می گذارند از قدرت و اختیارات آنها می کاهد. در واقع، عکس این قضیه درست است! رئیس های عالی می دانند که به اشتراک گذاشتن اطلاعات با کارمندان آنها را قدرتمند کرده، نه اینکه قدرت خود آنها را کم کند!


2. یک رئیس عالی برای استخدام خیلی فکر می کند.


رئیس های بد فکر کردن درباره استخدام را بیخود و مزخرف می دانند چرا که آنها علاقمند هستند ببینند فرد جدیدی که استخدام می کنند چگونه عمل می کند. رئیس های عالی به همه تیم فکر می کنند. آنها این را می فهمند که کارمندان موجود هر روز قرار است با فرد استخدام شده جدید کار کنند؛ پس آنها دنبال کسی هستند که بتواند کل تیم را تکمیل کند نه کسی که قرار است فقط یک شکاف مهارتی را پر کند. 


3. یک رئیس عالی دنبال برنده شدن کارمند خود است و آنرا جشن می گیرد.


رئیس های عالی، رویکردِ "چرا من باید برای انجام کارَت، تو را تحسین کنم؟" را ندارند. آنها دنبال دلایلی هستند تا کارمندان خود را هم به صورت خصوصی و هم به صورت عمومی ستایش و تحسین کنند. آنها به جای صرفا هل دادن نیرو ها به پروژه ها و ضرب الاجل های زمانی بعدی، برای تجلیل از پیشرفت ها زمان می گذارند. آنها می فهمند که دریافت حقوق جای نیاز درونی به حس ارزشمندی و تقدیر را نمی تواند بگیرد.


4. یک رئیس عالی به وقت شما احترام می گذارد.


رئیس های عالی این احساس را در شما ایجاد نمی کنند که وقت آنها از وقت شما مهمتر است. آنها شما را به دلیل جلسات زمان بندی شده منتظر نمی گذارند. آنها به جای تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن شما، خود را آماده نشان داده و سریع سراغ اصل مطلب رفته و با طفره رفتن، وقت شما را تلف نمی کنند. این نه به این خاطر است که آنها خواهان سرگرمی و تفریح در کار نیستند، بلکه آنها با هزینه کردن وقت شما این کار را نمی کنند که برای شما استرس بیشتر ایجاد کرده یا اینکه مجبور شوید تا دیروقت بمانید و کارها را دنبال کنید.


5. یک رئیس عالی همدلی می کند.


از منظر رئیس های بد، اگر کارمند کارش را عالی انجام می دهد، خوب است و اگر عملکرد وی ضعیف است، او کارمند بدی است. از سوی دیگر، رئیس های عالی قادر به این هستند که وارد پوست کارمندان خود شده و موضوعات را از منظر آنها ببینند. این بدین معنی نیست که آنها آدم های زود باور و ساده لوحی باشند و یا فقط بگویند: "آه، متاسفم که روز بدی داری، نگران ضرب الاجل زمانی  نباش." بلکه این بدین معنی است که آنها کارمندان خود را به عنوان یک انسان درک کرده و به عنوان یک انسان هم با او برخورد می کنند.


6. یک رئیس عالی مسئولیت پذیر است.


رئیس های بد، خیلی سریع انگشت اتهام را به سوی این و آن نشانه می گیرند. آنها بدون لحظه ای درنگ ، کارمندان را فدای خودخواهی و غرور خود می کنند. رئیس های عالی می دانند که بخش اعظم کارشان مسئولیت پذیری برای عملکرد تیم شان است. آنها می دانند که این کار با قبول یک نقش مدیریتی تحقق می یابد. این بدین معنی نیست که اگر اشتباهی در حال رخ دادن است آنها هیچ بازخوردی به کارمندانشان نمی دهند، بلکه به معنی آن است که آنها شماتت و سرزنش را علنا می پذیرند.


"یک رئیس عالی کسی است که مقداری بیشتر از سهم شماتت و سرزنش را می پذیرد و مقداری کمتر از سهم اعتبار را برای خود لحاظ می کند. " آرنولد گلاسو


حتی در جلسات خصوصی، شکست تیم را شکست رهبری که خودشان آن را بعهده دارند دانسته و سریعا برای اصلاح آن تلاش می کنند.


7. یک رئیس عالی می گوید متشکرم.


رئیس های بد فکر می کنند کاری که کارمندانشان انجام می دهند چیزی است که به رئیس خود بدهکار هستند. به علاوه ، آنها دارند حقوق دریافت می کنند، درسته؟ این درسته، اما رئیس های عالی کارهایی که انجام شده را به عنوان یک رابطه معاملاتی می بینند و تشخیص می دهند که برای انجام کارها کارمندان از خودشان خیلی مایه گذاشته اند. آنها می گویند " متشکرم" حتی اگر آن کار قسمتی از وظیفه شغلی آنها باشد.


8. رئیس های عالی فراموش نمی کنند که آدم ها بیرون از محل کار خود هم زندگی دارند!


رئیس های بد تمایل دارند که انسان ها را یک بعدی ببینند؛ کارمندان سر کار می آیند و  کار را انجام داده و رئیس نیازی ندارد به اینکه دوباره تا روز بعد نگران آنها باشد. رئیس های عالی، از سوی دیگر، هیچوقت فراموش نمی کنند که کار، تنها یک بُعد از زندگی آنهاست و آنها خانواده، دوستان، تفریحات، علاقمندی ها و تعهداتی خارج از محیط کار دارند. پس از آنها بدون دلیلی موجه درخواست نمی کنند تا دیر وقت بمانند و کار کنند. اگر هم دلیل موجه داشته باشند، اقرار به فداکاری کارمند خود کرده و ابراز قدردانی می کنند. 

 

9. یک رئیس عالی دارای روابط عمومی عالی است.


به نظر می رسد بعضی رئیس ها هر کاری باشد برای طفره رفتن از پاسخ صریح انجام می دهند. آنها نمی خواهند چیزی بگویند که بعدا برای آن پاسخگو باشند. عده ای دیگر از رئیس ها نمی خواهند با توضیحات شفاف و پاسخ های قاطع به دردسر بیفتند. رئیس های عالی آنچه منظورشان است را می گویند و آنچه می گویند همان است که در ذهنشان است، و حرفشان را واضح و بدون ایهام می گویند تا کارمندان مجبور نشوند که به کشف نیات و منظور آنها بپردازند.


10. یک رئیس عالی رهبر می سازد.


رئیس های عالی به روشی عمل می کنند که کارمندانشان بهترین های خود را به نمایش می گذارند. آنها الهام بخشی می کنند، مربی گری می کنند، به نقاط قوت کارکنان خود تکیه می کنند و هر زمان کارمندان آنها برای چالش های جدید آماده می شوند، با خوشحالی آنها را به سوی هدف هدایت می کنند.


"اگر کارهای تو باعث الهام دادن به دیگران شود که بیشتر رویا پردازی کنند، بیشتر بیاموزند، کارهای بیشتر انجام دهند و آدم های بزرگتری بشوند، شما یک رهبر هستید." جان کوئینسی آدامز 


جمع بندی


اگر شما هم اکنون یک رئیس هستید، آیا کارمندان تان با  مواردی که اشاره شد شما را توصیف می کنند؟ اگر پاسخ منفی ست، شما دارید پول، تلاش، و بهره وری را تلف می کنید. شما همچنین دارید برخی کارمندان خوب خود را هم از دست می دهید، اگر چه سراغ شغل دیگری نروند، اما حداقل آنها دیگر علاقه و انگیزه شان برای خوب کار کردن را از دست می دهند.


امیرعباس زینت بخش

پژوهشگر و نویسنده در حوزه های مالی، اقتصادی، مدیریتی و کار آفرینی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.