مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

چالش تعارض منافع میان امپراطوری مالی و ریاست جمهوری ترامپ


در تاریخ آمریکا ترامپ ثروتمندترین فردی است که تا بحال به مقام ریاست جمهوری و همزمان فرماندهی کل قوای قدرتمند ترین ارتش دنیا رسیده است.درحالی که همه چیز در انتقال قدرت به تیم جدید ریاست جمهوری ایالات متحده به آرامی در حال انجام است، اما یک چیز این آرامش را برای برنده انتخابات متلاطم می کند و آن هم مساله تعارض منافع مالی او و جایگاه ریاست جمهوریش می باشد. برای درک بهتر موضوع تعارض منافع؛ خوب است به یک واقعیت تاریخی اشاره کنیم:  


!John F.Kennedy bought 1200 Cuban cigars just hours before signing the embargo against Cuba  


جان اف کنِدی؛ 35 امین رئیس جمهور آمریکا، تنها چند ساعت قبل از امضای تحریم کوبا، اقدام به خرید 1200 سیگار برگ کوبایی کرد! حال فکر کنید اگر چنین شخصی منافع مالی و ممتلکات در کوبا داشت، آیا تا قبل از خارج کردن تمامی آنها از این اقتصاد، آنرا تحریم می کرد؟


از یک طرف؛ آقای ترامپ را در نظر بگیرید که مالک بیش از 100 هتل مجلل در آمریکا، کانادا، پاناما، بالی اندونزی، پونای هند، باکوی آذربایجان، استانبول ترکیه لندن، و به زودی در فرانکفورت، پاریس، آمستردام، و یک ریسورت گلف در اسکاتلند است. علاوه بر آن ترامپ با اتخاذ استراتژی نوین توسعه کار و کسب خود یعنی فروش برند و گواهی های "سازمان ترامپ" (که جدیدترین آنها معروف است به سایون Scion) به گستره وسیعی از شرکت های متقاضی در سراسر جهان، دارای یک امپراطوری مالی و منافع رو به افزایش است. علاوه بر آن، وی به برخی از بانک های بزرگ مانند دویچه بانک عددی ده رقمی بدهکار است!


"نشریه معتبر فوربس، دارایی خالص دانالد ترامپ در سال 2016 را 3.7 میلیارد دلار تخمین می زند."  

"ترامپ مالک حدود 500 شرکت است که اکثر آنها فعال می باشند. طبق گزارش واشنگتن پست، 111 تا از این شرکت ها در 18 کشور می باشند! "


از طرف دیگر قرار است او به عنوان رئیس جمهور قدرتمند ترین اقتصاد دنیا مناسبات تجاری این بازار با سایر بازارهای جهانی را تعیین کند!


آیا تا چه اندازه تصمیمات آقای رئیس جمهور بی ربط به حفظ و یا توسعه کار و کسب او در بازار داخلی و جهانی خواهد بود؟ آیا تا چه اندازه احتمال دارد اقتصادهای میزبان املاک ترامپ از وی امتیاز بگیرند؟ آیا در صورت تمرد آنها و عدم رعایت مصالح آمریکا، رئیس جمهورِ ذینفع می تواند به اقدامات قاطعانه تنبیهی نظیر تحریم دست بزند؟ آیا طبیعی نیست که رئیس جمهور منتخبِ میلیاردر که از سالها قبل اقدام با ساختن دو برج بزرگ در استانبول کرده و کار و کسب در ترکیه را بسیار سودمند می داند، برای حفظ سرمایه گذار و رونق بیشتر موضوع داعش را موضوع درجه یک و از اولویت های خود معرفی نماید؟


"در دیدار اخیر نخست وزیر ژاپن با آقای ترامپ عکسی منتشر شده که در آن دختر رئیس جمهور منتخب یعنی ایوانکا ترامپ همراه این دو مقام سیاسی مطرح جهان دیده می شود. تصور کنید ایوانکا به عنوان یکی از مدیران ارشد اجرایی امپراطوری مالی پدرکه مسئول نظارت بر پروژه های زمین و ساختمان شرکت می باشد، می تواند به راحتی با شرکت های مطرح ژاپنی وارد مذاکره گردد. بدیهی است هر گونه ارتباط با هر یک از اعضای خانواده ترامپ به معنی میلیون ها دلار ثروت می باشد!"


 راه حل


راهکارقانونی برای رفع این مشکل، نقد کردن و انتقال اموال ترامپ به یک صندوقِ ناپیدا یا Blind Fund و اداره آن توسط افرادی متخصص اما ناشناس و تایید شده توسط دفتر امور اخلاقی دولت می باشد. همچنین این افراد به شکل مستقیم دارای ارتباط با مالک (ترامپ) نبوده و در پایان سال مالی گزارشی از میزان دارایی ها و سود و زیان برای وی ارائه کنند. به عبارت دیگر،مالک صندوق از وضعیت پرتفوی خود بی خبر است و نمی داند که اموال وی در کجا و چگونه اداره می شود.


"وجه تسمیه صندوق ناپیدا به جهت ناپیدا بودن پرتفو و مدیران آن از دید مالک می باشد."


اما ترامپ با همان غرور دیرینه خود که در روز بیست و سوم ژانویه 2016 گفته بود:


!I could stand in the middle of 5th avenue and shoot somebody, and I wouldn’t lose voters


"من می توانم وسط خیابان پنجم نیویورک بایستم و به یکی شلیک کنم، بدون اینکه از شمار رای دهندگانم کم شود!" تا بحال به راهکار نقد شدن اموال و اداره این صندوق توسط افراد غریبه تن در نداده و تاکید دارد که سه فرزند او سبد دارایی هایش را مدیریت کنند! به عبارت دیگر ترامپ با جابجایی پول از یک جیب خود به جیب دیگرش این موضوع را حل شده می داند و این کار او به گمانه زنی ها و سوء ظن ها درباره مساله تعارض منافع شرکت ها و کار و کسب وی و مقام ریاست جمهوریش دامن می زند!   

 

امیرعباس زینت بخش

پژوهگر و نویسنده در حوزه های مالی، اقتصادی، مدیریتی و کارآفرینی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.