مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی
مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

مالی - اقتصادی- مدیریتی - کارآفرینی

گزارش ها، تحلیل ها و مصاحبه های من در حوزه مالی و اقتصاد (اسلامی)، مدیریت و کار آفرینی

چالش تعارض برنامه های توسعه ای ترامپ و استقلال بانک مرکزی آمریکا


منتشر شده در بورس پرس

دانالد ترامپ در اولین مناظره رقابت های انتخاباتی در ماه سپتامبر گفت:

خانم یِلن باید به خاطر پایین نگه داشتن نرخ بهره باید از خودش خجالت بکشد! "فِد" (فدرال رزرو؛ بانک مرکزی آمریکا) با این کار در صدد است تا کاری کند که اقتصاد آمریکا تحت مدیریت اوباما خوب به نظر برسد! این خانم یلن و فدرال رزرو کارشان را درست انجام نمی دهند و حتی بیشتر از هیلاری کلینتون سیاسی عمل می کنند!  

ترامپ حتی از طرح یکی از جمهوری خواهان برای حسابرسی و مرور سیاست های پولی فِد هم حمایت کرده است که البته با مخالفت شدید مقامات این بانک مواجه شده چرا که آنها معتقدند این کار به معنی دست اندازی به استقلال سیاسی بانک مرکزی آمریکاست.


البته سرمایه گذاران وال استریت پیشبینی می کنند به احتمال 95%  فِد در آخرین نشست خود قبل از آغاز ریاست جمهوری ترامپ که قرار است در روزهای 13 و 14 دسامبر برگزار شود، نرخ بهره را بالا خواهد برد. در این صورت، پس از افزایش نرخ بهره به میزان 25 صدم درصد در 16 دسامبر 2015، این برای دومین بار در سال های اخیر خواهد بود که فِد اقدام به افزایش نرخ بهره می کند.


از سوی دیگر، ترامپ علامت های آشکاری داده که با هزینه کردن سنگین دولتی در صدد تحریک اقتصاد و توسعه زیرساخت های آمریکاست. تورم علاوه بر اینکه برای دولت ترامپ نمره منفی محسوب می شود، در تعارض با هدف اصلی بانک مرکزی آمریکا؛ یعنی تثبیت قیمت ها و کنترل نرخ تورم هم می باشد. در نتیجه؛ تغییر مسیر محسوس و اجباری در سیاست های پولی فِد امری طبیعی خواهد بود.


5 کرسی فِد در اختیار ترامپ


فراتر از سیاست های داخلی فِد، ترامپ قدرت نامزد کردن چند کاندیدا برای تصاحب کرسی های حساس آن را دارد. ترامپ به محض اینکه کار خود را شروع کند، دو نفر از اعضای هیات مدیره فِد را منصوب خواهد کرد و طبق گمانه زنی ها، دنیل تارولو از اعضای هیات رئیسه فِد همانطور که خود او به ضرس قاطع قبلا اعلام کرده بود، با روی کار آمدن ترامپ استعفا می کند که در این صورت؛ یک کرسی دیگر در اختیار تیم ترامپ قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن تا سال 2018 یعنی دو سال دیگر، دوره 4 ساله ریاست خانم یلن و معاونش آقای فیشر به سر می آید که به معنای در اختیار قرارگرفتن دو کرسی دیگر برای رئیس جمهور ترامپ می باشد.  


"نکته: همانگونه که ملاحظه شد، خانم یلن در سال 2014 توسط اوباما به سمت ریاست فد منصوب شد و دوره ریاست او تا دو سال بعد از آغاز ریاست رئیس جمهور آمریکا ادامه پیدا می کند. این یکی از روش های مستقل نگه داشتن بانک مرکزی در اتخاذ سیاست های پولی جدای از لحاظ کردن سیاست های دولت حاکم است."

با در نظر گرفتن موارد فوق؛ به نظر می رسد برنده این مبارزه آقای رئیس جمهوری باشد که با شدت موضوع توسعه اقتصادی و زیرساخت های ایالات متحده را در دستور کار خود دارد! اما این پایان داستان نیست...


صد سال پیش، لوئیس توماس مک فادِن؛ نماینده جمهوری خواه ایالت پنسیلوانیا می گوید:


The Federal Reserve banks are one of the most corrupt institutions the world has ever seen! There is not a man within the sound of my voice who does not know that this nation is run by the international bankers

بانک های فدرال رزرو یکی از فاسد ترین موسساتی هستند که تا بحال دنیا به خود دیده است! هیچکس نیست که نداند این ملت با بانکداران بین المللی اداره می شود!


همچنین توماس جفرسون پدر و موسس آمریکا و همچنین سومین رئیس جمهور آن می گوید:


I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies! - Thomas Jefferson

"به اعتقاد من؛ موسسات بانکی از ارتش های همیشه آماده، برای آزادی ما خطرناکترند!"


امروزه یکی از پرسود ترین تجارت هایی که بانک های بین المللی سود های کلانی از قبَل آن به جیب می زنند، برافروختن آتش جنگ و تامین مالی برای: تسلیحات، ایجاد امنیت و سپس ساخت و ساز ویرانی ها می باشد! جالب اینجاست که علامه طباطبایی در تفسیر آیات مربوط به ربا در سوره مبارکه بقره، ربا (معنای مدرن آن موسسات بانکی) را عامل اصلی به راه افتادن جنگ های تاریخ بشر می داند!


قطعا ترامپ برای جلب همکاری فد 6 تریلیون دلاری خصوصی؛ که قدرتمندانه در زمان سررسید اوراق خزانه بین المللی با تنظیم نرخ بهره سودهای کلان بدست می آورد! و سر سلسله تامین مالی بین المللی است، باید امتیازات و بیزینس های قابل توجهی فراهم نماید!


امیرعباس زینت بخش

پژوهشگر و نویسنده در حوزه های کارآفرینی، مدیریتی، اقتصادی و مالی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.